Главни мени

 selfie

 БЕЏ СЕЛФИ

  1

Календар

No event in the calendar
пон уто сре чет пет суб нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
star23c gremlin1
IN OUT
спорт дрога
другарство насиље
љубав мржња
здравње алкохол

Страх од школе

Алма Ровис Брандић,

стручни сурадник социјални педагог
 

   СТРАХ ОД ШКОЛЕ (СКОЛИНОФОБИЈА)

 

      Страх је неугодно осећајно стање које се манифестује у напетости, стрепњи, нелагоди, неспокојству.

       Важно је разликовати нормалне развојне страхове од правог страха (фобије) од школе.

    Школска фобија је ирационалан страх везан уз неке школске околности (уз неку објективну или измишљену,   ирационалну претећу опасност), манифестује се кроз избегавање школе на различите начине. Иако не постоји објективна опасност, код детета се јавља јака реакција тескобе.
    Понекад је страх од школе прикривен, 'камуфлиран' (соматизирани страх), најчешће фиксиран у појединим диеловима тиела (болови у стомаку, главобоља, нагон на повраћање, претерано знојење и сл.) уз уредан лекарски налаз. Те се тегобе јављају пре или након школе, а не јављају се током викенда, празника.
     Према Wенар 2002. школска фобија јавља се у 0,4 до 1,5 % деце узрата од 5 до 17 година, најчешће се јавља у доби од 14 година, чешће код дечака, чешће код јединаца, код размажене и претерано заштићиване дјеце.
      Кад се те потешкоће јављају код  млађе деце чешће се ради о сепарацијском страху (страх од одвајања).
    Ученици који 'маркирају' избегавају школу јер им је негде другдје занимљивије, док ученици код којих је присутан страх од школе кад побјегну с наставе иду кући, не одлазе из школе на нека друга (занимљивија) мјеста.
     Најподложнија страху од школе су деца која су неприхваћена у скупини вршњака, дјеца која имају слабо развијене социјалне веештине, лоше односе и још лошије искуство са вршњацима. Догађа се и да их вршњаци прогоне, исмејавају, врејеђају, понижавају па се осјећају неугодно, болно, јадно, очајно... То код њих може побудити страх од школе, због чега избјегавају одлазак на наставу правдајући то болешћу или неким другим разлозима.
       Ризик је повећан код претјерано заштићиваног, размаженог дјетета које је у породици у средишту пажње, које у породици нема потребу за улагањем напора и труда у решавање насталих потешкоћа. У друштву вршњака нема повластица и само се мора за све изборити. Како дете није оспособљено за равноправност с другом децом може се осјећати беспомоћно, угрожено, неуспешно, а ти осећаји отварају простор развоју страха.
      Ризик је повећан и код дјеце чији су родитељи склони честој примјени репресивних одгојних поступака (крутост, претње, физичко кажњавање...). Код детета је присутан реалан страх од могућих посљедица у случају неуспјеха, који се може развити у школску фобију.
       Није добро ни кад су очекивања од детета већа у односу према његовим могућностима, па им дете не може удовољити. Ту се јавља страх од неуспеха, као и страх од последица због могућег неуспеха, тј. страх да неће удовољити очекивањима (родитеља, учитеља...) те могућих последица због тога.
      Наравно да је од изузетне важности однос ученика и учитеља, као и особа учитеља. Уколико се дете боји учитеља то може бити предуцлов за развој страха.
     И све оне околности које могу дете учинити незадовољним, несигурним, створити привид његове незаштићености, па и угрожености, могу проузроковати страх од школе, нпр. породичне тешкоће - брачне кризе родитеља, болест члана породице, одсутност члана породице свађе и сл.
      Детету је потребна помоћ старијих како би се решило страха. При томе је нужна сурадња родитеља и школе. Наравно да је немогуће 'вратити' дете у школу без помоћи вршњака. Понекад је довољан и само један пријатељ да се дијете осјети прихваћено и задовољно, али је потребно у разреду градити осећаје поверења, уважавања различитости, развијати такве односе да се свако дете међу вршњацима може осјећати сигурним и равноправним чланом.
      Потребно је утврдити узроке страха, родитељи у договору с учитељем треба да  настоје да их уклоне и треба предузети мере да дете заволи школу и учитеља, да се ослободи страха, стекне сигурност у властите способности, могућности и веру у постизање задовољавајућих школских резултата.
      Уколико у школи и родитељском дому влада повеење, уважавање дечје личности, деца су добро прихваћени и равноправни чланови, имамо услове за здрав развој деце. Тада се деца осјећају пријатно, сигурно, задовољно, сретно и нема места за развој страхова.
       Квалитетан одгајатељ (родитељ, учитељ) омогућава детету да греши, а да за то не буде кажњено. Укидање страха позива на залагање. Прихваћање погрешака потиче учење. Успоставити повјерење значи створити осјећај да сам заинтересиран: ту сам да бих ти помогао, а не да бих те повредио; мислим на твоје добро. Кад ти постижеш успјехе, кад квалитетно радиш и кад задовољаваш своје потребе, то исто чиним и ја.
        Може помоћи ако детету причамо о свом страху из дјетињства, о страховима и искуствима других људи, ако му причамо приче о храброј дјеци, храбрим људима... С млађом децом може бити корисно ако измишљамо, довршавамо приче у којима се неко боји, ако се играмо- измјењујемо улоге, страшимо некога, ако се играмо пантомиме (будите страшни, глумите страх), можемо играти, измишљати страшне покрете...
        Важно је нагласити да страх од школе није могуће ријешити код куће, изостанци из школе само потичу дечји страх. Детету се може помоћи тачним планирањем, а не избегавањем ситуације.
      Свако оклевање, покушај избегавања одласка у школу, а поготово јавно одбијање, родитељ мора да  најозбиљније схвати.  Добро је прво се обратити учитељу - наставнику детета, а уколико симптоми трају више недеља препоручује се помоћ стручњака. Ако школа нема запосленог психолога или социјалног педагога, школски лекар ће упутити родитеље где могу добити помоћ.

Завршни тест

Завршни тест

школска 2018/19. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест-кључ

школска 2018/19. година

српски језик

математика

комбиновани  

Завршни тест

школска 2017/18. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест-кључ

школска 2017/18.година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест

чколска 2016/17. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест-кључ 

школска 2016/17. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест

школска 2015/16. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест-кључ 

школска 2015/16. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест

школска 2014/15. година

српски језик

математика

комбиновани

Завршни тест-кључ 

школска 2014/15. година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест

Пробни тест

школска 2018/19. година

српски језик

математика

комбиновани тест

Пробни тест-кључ

школска 2018/19. година

српски језик

математика

комбиновани тест

Пробни тест

школска 2017/18. година

српски језик

математика

комбиновани тест

Пробни тест-кључ

школска 2017/18. година

српски језик

математика

комбиновани тест

Пробни тест

школска 2016/17. година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест - кључ 

школска 2016/17.година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест 

школска 2015/16. година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест - кључ 

школска 2015/16. година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест 

школска 2014/15. година

српски језик

математика

комбиновани

Пробни тест - кључ 

школска 2014/15. година

српски језик

математика

комбиновани

Рекреативна настава

Сокобања

2019. година

Математика 2018/19.

Предлог календара такмичења из математике за ученике основних школа:
Школско такмичење – 18. јануар 2019. године.
Општинско такмичење – 2. март 2019.
Окружно такмичење – 23. март 2019.
Државно такмичење – 11. мај 2019.
Српска математичка олимпијада 25. мај 2019.
Јуниорска балканска математичка олимпијада – јун 2019.

Међународно математичко такмичење „Кенгур без граница“ се одржава 21. марта 2019. године са почетком у 10 часова и то је јединствено време одржавања у целој Европи. Српска “Кенгур без граница” олимпијада се одржава 9. јуна.

Корисни савети

     Screenshot 2018 10 31 18 14 00 1 1Завршни испит траје два  сата па је корисно  „наспавати се“, колико је то могуће,доћи свеж, одморан и сит. Покушај да дођеш на испит у доброј физичкој форми. Пре него што кренеш од кућепровери да ли код себе имаш сав потребан прибор и документа(засрпски језик и комбиновани тест – графитна и хемијска оловка, гумица; заматематику– оловка, хемијска оловка, гумица, лењир и шестар. Сва три дана полагања испита мораш да имаш код себе оверенуђачку књижицуса залепљеном фотографијом и уписаном твојом шифром).

Пажљиво слушај упутства, слободно питај  како да исправиш погрешно написан одговор.

Пре него што почнеш са решавањем задатака погледај пажљиво цели тест. Планирај и распореди време решавања појединачних задатака. Прво решавај задатке које најбоље знаш – тако ћеш ојачати самопоуздање.

Пажљиво и до краја прочитај свако питањепре него што означиш одговор, ако те питање збуњује прочитај га поново.

Ако се „блокираш“одговарајући на неко питање, не размишљај предуго, почни да решаваш нешто друго,током решавања другог задатка твој ум ће и даље тражити одговор.

Обрати пажњу на ситнице и „цаке“.

Уколико осетиш напетост или страх застани мало и одмори се. Покушај извесно време да дишеш дубоко и лагано, или замисли неки пријатан и за тебе умирујући призор и задржи га неко време у мислима. Након опуштања настави да решаваш тест.

Остави довољно времена да још једном прегледаш свој ради провериш да није нешто изостављено. Предај свој рад тек када провериш и исправиш евентуалне грешке и пропусте.

      А ПРЕ СВЕГА, БУДИ ОПТИМИСТА!

Бројач посета

787853

Јавне набавке

skola

Календар рада

за школску 2023/24. год.

                                                                                                                   euprava

img 138207

 

New Picture(1)

 zuov

 zvkov

 

11

 

New Picture

star2Screenshot 2017 10 12 00 05 13 1
Screenshot 2017 10 12 00 37 30 1
Screenshot 2017 10 12 00 32 06 1
Screenshot 2017 10 12 00 34 25 1
Screenshot 2018 10 31 18 14 00 1 1
Screenshot 2017 10 11 23 32 09 1
Screenshot 2017 10 11 23 34 35 1
Screenshot 2017 10 12 00 16 38 1
Screenshot 2017 10 12 00 17 28 1